Tehetséggondozás az informatikában
Bevezetés
A kombinatorika, majd a statisztika és a valószínűségszámítás témája az
utóbbi évtizedek alatt egyre hangsúlyosabbá vált a közoktatásban.
Évezredek óta sorsolnak kockával, évezredek óta játszanak
szerencsejátékokat, de a kockadobás vagy más véletlen események tudományos
igényű megfigyelése csak néhány száz éves. Talán még azt is elmondhatjuk,
hogy az e téren született eredmények lassabban kerültek be a tudományos
közgondolkodásba, mint más, kevésbé léha tevékenységekhez kapcsolódó
folyamatok leírása, illetve modelljei.
Girolamo Cardano (1501–1576) fennmaradt írásaiból például kitűnik, hogy a
szerző világosan látta: két kockával dobva nem 21-, hanem 36-féle egyenlő
valószínűségű elemi eseményről kell beszélnünk (azaz a kockákat meg kell
különböztetnük). Ezt ma az iskolában is tanítjuk, de a maga idejében ez a
megállapítás egyáltalán nem volt magától értődő: két évszázaddal később a
híres francia Enciklopédia matematikáért felelős szerkesztőjeként Jean le
Rond d'Alembert még azt állította, hogy egy érmét egymás után kétszer
feldobva 0 fej, 1 fej, illetve 2 fej dobása három egyenlő valószínűségű
esemény.
Az oxfordi egyetem fizikaprofesszora, Artur Ekert élvezetes stílusú rövid
írásban beszéli el Cardano regényes életének néhány epizódját, röviden
ismertetve a valószínűségszámítás vagy az algebra területén elért egyes
eredményeit:
Complex and
Unpredictable Cardano.
Szemben a középiskolai matematika sok más területével, kézenfekvő módon
kínálkozik a valószínűségszámítás egyes területeinek játékos, kísérletező
felfedeztetése: alkalmasnak tűnik erre például az elmúlt évszázadok néhány
egyszerű (szerencse)játékának kipróbálása. Ennek kapcsán a fő nehézség az
lehet, hogy egyes esetekben igen hosszú ideig tarthat a kellő számú kísérlet
elvégzése. Ráaadásul sokszor egyáltalán nem nyilvánvaló, hogy meddig kell
kísérleteznünk, hogy hány kockadobás után dőlhetünk hátra azzal a tudattal,
hogy a sejtésünk már megbízható véleménnyé erősödött, hogy általános érvényű
megállapítást fogalmazhatunk meg.
Cardanóhoz hasonlóan néhány évtizeddel később Galileo Galilei is arra az
eredményre jutott, hogy három kockával dobva gyakrabban kapunk 10-et, mint
9-et, ennek tapasztalati úton történő megállapítása azonban igencsak
időigényes: 7600 dobás kell ahhoz, hogy 95%-os valószínűséggel nyerjen a
10-re fogadó a 9-re fogadóval szemben – ennek megfelelően könnyen
elképzelhető, hogy ez a következtetés inkább a játékosok kollektív
tudásából, nem pedig az egyes ember megfigyeléseiből fakadt. (
Michael
Lugo: How long does it take to observe that 10 is more common than 9 with
three dice?)